Thursday, April 10, 2008

Bukan Sekadar Simpati (3)

Alhamdulillah petang tadi berkesempatan menziarah sahabat (Shuk) di PPUM. Kebetulan juga ayah dan kakaknya ada bersama. Sebuah televisyen kecil menemani di sebelah katil.

Terharu dan bersimpati,namun empunya diri lebih terseksa jiwa dan raganya hanya Allah yang mengetahui. Mendengar dirinya bercerita serta menunjukkan gambar melalui telefon bimbit keputusan x-ray kedudukan sendi palsu yang terkeluar sebelum pembedahan ketiga, bukan sahaja mengerikan malah hati tidak putus berdoa agar Allah ampunkan dosa-dosaku serta dijauhkan dari ujian sebegini hebat.
Allah Maha Berkuasa, pada petang Jumaat lepas (tak silap saya), beliau terlintas untuk memaklumkan kepada Pegawai Perubatan (doktor) yang bertanggungjawab merawatnya agar melihat sendiri bagaimana seksanya beliau berjalan. Selepas menyaksikan sendiri kepayahan dan kesakitan beliau, doktor tersebut membuat keputusan mengadakan x-ray, masyaAllah, ternyata ada kesilapan berlaku, doktor tersebut memohon maaf dan memaklumkan akan mengadakan pembetulan pada sendi palsu tersebut. Beliau sempat memohon agar dibuat pembetulan tanpa sebarang pembedahan, doktor hanya mengatakan akan cuba buat yang terbaik. Maka pada 7 April 2008, beliau dimasukkan ke dewan pembedahan pada pukul 2.30 petang dan dibawa keluar pada pukul 6.30 petang. Pagi esoknya beliau terasa nyilu di tempat pembedahan yang sama, memang sahlah dibedah lagi apabila doktor yang merawat datang melawat pagi itu memaklumkan beliau perlu tinggal di wad sekurang-kurangnya untuk tempoh dua minggu bagi memulihkan luka dan kedudukan sendi palsu tersebut. Apakan daya, beliau terpaksa menerimanya kerana hanya itulah yang termampu.

Antibiotik seperti biasa, masih lagi dimasukkan 4 botol sehari. Ditambah dengan suntikan sebanyak dua kali (tak silap saya), pagi dan malam, bagi melancarkan perjalanan darah oleh sebab tiada pergerakan kaki kanan, yang kini digantungkan batu bagi menghalang sendi palsu berubah kedudukan. Tidak lagi muntah setiap hari selepas menukar jenis ubat tahan sakit.


Kesayuan dan keseksaan ini diharap bertukar menjadi kesejahteraan dan kesyukuran dalam masa yang terdekat ini, InsyaAllah.


Kakinya terpaksa digantungkan batu bagi mengelakkan berlaku lagi perubahan kedudukan sendi palsu.

Harapan seorang ayah....mengharap dan mendoakan kesihatan anaknya tanpa rasa jemu...(ibunya telah meninggal dunia)

Semoga Allah s.w.t sentiasa memelihara imannya, memberinya sifat redha dalam menghadapi ujian ini. Juga sentiasa dilimpahi rahmat dan dimurahkan rezeki. Ameen.




2 comments:

Unknown said...

Sama-sama kita doakan kesihatan beliau. Muda-mudahan cepat sembuh.Insyallah...

Anonymous said...

Semuga Allah swt menempatkan arwah di dalam syurgaNya...ya Allah ampunkan segala dosa2 sahabat ku ini...amin

CB