Saturday, April 5, 2008

Meditasi Ketika Melahirkan Anak

Hari ni, saya tertarik dengan satu artikel dari blog kuasajiwa. Amat bermakna bagi seorang ibu seperti saya yang telah mengalami saat mahupun getir melahirkan anak. Anak pertama dan kedua secara normal, manakala anak ketiga secara pembedahan. Masing-masing punya kisah tersendiri. Sekarang, ingin sekali merasa nikmat mempunyai anak kembar. Ikutilah kisah yang saya 'copy' dari blog kuasajiwa, moga bermanfaat buat semua....
-------------------------
Kuasa Allah, saya dan isteri mendapat khabar gembira ketika membuat medical check-up di salah sebuah klinik. Imbasan yang dilakukan seperti tidak percaya ada dua degupan jantung. Ketika itu isteri saya hamil 3 bulan. Semacam tidak percaya kami dikurniakan anak kembar. Dalam hati ini tidak henti-henti berkata “Terima kasih Ya Allah”
Dalam meniti saat-saat kelahiran pastinya saya akan berkongsi khabar gembira ini dengan saudara mara dan teman terdekat.Pertamanya mereka terkejut kerana belum ada dalam sejarah keluarga saya yang melahirkan anak kembar.Keduanya ada juga terdengar dari mulut mereka akan pengalaman yang mereka dengar tentang proses kelahiran kembar. Kebanyakannya melahirkan melalui pembedahan. Tentunya dalam hati ini mahu mengelaknya. Sepanjang masa saya berdoa agar isteri dan kandungan anak sentiasa dalam keadaan sihat dan dipermudahkan bersalin.
Sepatutnya due kelahiran yang diberitahu pada 22 Dis 2007 namun saya memberitahu isteri agar bersedia awal kerana dalam hati kecil saya berkata antara 3 hingga 7 Dis 2007. Kebetulan pada 3 Dis 2007 isteri membuat check up dan sekali lagi hati kecil ini berkata inilah check up terakhir. Memang sahih. Isteri ditahan wad. Dalam kelam kabut tidak membawa apa-apa ketika itu, saya tetap tenang. Selepas selesai urusan, saya kembali ke pejabat.
Keesokan pagi isteri menelefon saya bahawa beliau sudah dibawa ke bilik bersalin. Sempat juga saya bergurau dengan isteri dengan berkata kali ini dia akan melahirkan waktu Zuhur. Dalam menunggu saat yang dinantikan, saya habiskan masa dengan berdoa dan bermeditasi. Saya pinta isteri juga berbuat begitu. Ditambah dengan pesan saya agar memanjangkan sujud di minggu-minggu terakhir waktu kehamilan dengan keyakinan dapat menstabilkan kedudukan kandungan.
Tepat pukul 1.14 petang isteri selamat melahirkan kembar pertama dan disusuli kembar kedua pada 1.23 petang dengan kelahiran secara normal. Alhamdulillah, Allah makbulkan permohonan kami. Semuanya dalam keadaan selamat. Pengalaman berharga mendapat anak kembar lebih bahagia dirasai apabila kita sentiasa yakin bahawa Allah dekat dengan kita.
Firman Allah, “Apabila hamba-hambaku bertanya kepada-Ku tentang Aku (maka jawablah) bahawa Aku sangat hampir (kepada mereka) Aku menyambut permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku. Oleh itu hendaklah mereka menyambut seruan-Ku dan beriman kepada-Ku supaya mereka mendapat jalan yang banyak.” (Al-Baqarah: 186)
--------------------------------
Dapat saya bayangkan betapa indah dan nikmatnya mendapat anak kembar...ooppps kuota ada lagi kerrr?

No comments: